Batarak [1]

Adopun urang nan batarak tu iyolah sia-sia urang nan nak mamintak ilimu ka  jihin atau setan. Mako takalo ka batarak, labiah dulu inyo baguru ilimu batarak, kamudian dicarinyo [batang] aia nan sati atau guo nan dalam atau bukik nan tinggi nan tak dituruik-turik urang. Takalo inyo nak pai batarak tu, dibaonyo bareh nan lah barandang saketek; sudah tu barulah urang nan kabatarak tu pai ka tampek bakeh batarak, barangkek nyo kutiko matoari sapanggalahan ka tacampuang..

Jikok lah tibo inyo di tampaik batarak tu, mako duduaklah inyo di ateh sabuah batu atau dima-dima suko inyo duduaklah. Inyo duduak sambia manakuakan kapalonyo dan bareh randang cako diserak-serakkannyo sakuliliang tampaik inyo duduak tu.

Indak lamo sudah tu tibolah jihin atau setan ka tampaik inyo batarak tu, babagai-bagai romannyo, mamakan bareh randang[2] cako; ado nan saroman urang bajangguik panjang dan batungkek, antah sabara-bara jihin nan lain, supayo urang batarak tu jadi takuik.

Jikok urang batarak tu takuik atau nak lari maliek jihin tu, mako indak dapek dek inyo ilimu doh; kok urang tu lai indak takuik atau lai indak lari, mako jihin jo setan tu indak suko lai manakuik-nakuik’i, dan urang batarak tu batanyolah ka jihin nan tuo cako apokoh suko maajakan ilimu ka inyo; mako jihin tu maajakan babagai-bagai ilimu ka urang batarak tu; ado ilimu nan tak talok dek basi, ado nan jadi kuaik bana.

Kutiko matoari tabik (pukua limo) mako orang batarak tu babaliaklah pulang. Kudian, apobilo urang tu nak batamu baliak jo jihin nan cako, mako inyo manyaru jo ilimu nan lah ditunjuak’an dek jihin tu. Mako sabanta tu juo jihin tu tibo ka inyo. Mako urang tu mananyokanlah apo-apo nan ka ditanyokannyo.

Baitulah caritonyo.

[1] Van der Toorn (1879:448-50).

[2] Menarik bahwa unsur beras rendang yang ditaburkan ini ditemukan dalam aktvitas-aktivitas magis atau upacara-upacara adat tertentu di banyak tempat di Nusantara. Bahannya bisa berbeda-beda, namun tetap dalam kategori biji-bijian—jagung, biji kacang, tepung tawar, dll.. Tapi fungsinya sama, yang sepertinya untuk membujuk kekuatan supranatural agar datang, sebagai satu tahapan untuk kemudian kekuatan supranatural itu dapat diperintah dan dikendalikan dengan bantuan mantera; dengan demikian kekuatan supranatural itu dianggap seperti manusia juga, yang tertarik kepada “makanan”. Tetapi ini mungkin juga ada kaitannya dengan fungsi biji-bijian sebagai bahan makanan yang penting dalam tahap kebudayaan manusia yang lebih awal (food gathering) dimana manusia masih dikuasai oleh kekuatan alam, dan bagian dari itu adalah kekuatan supranatural. Persembahan unsur biji-bijian itu kepada kekuatan supranatural dianggap sebagai suatu perbuatan balas budi kepada alam yang telah menghidupi manusia. Bagaimanapun, ini interpretasi awal saya, yang mungkin dapat diteliti lebih lanjut oleh peneliti-peneliti  lain.

Sumber: Suryadi

Rujukan: Toorn, J.L. van der. 1879. “Babagai-bagai Tjoerito nan Dipitjajoi Oerang Melaijoe Tanah-Darè’ Alam Minangkabau (Verscheidene Verhalen omtrent het Bijgeloof van de Malaiers in het Land Minangkabau”. Tijdschrift voor Indische Taal-, Land- en Volkenkunde 25:441-59.

3 Comments

  1. waah, uda cunop. si bungsu lagi kemana ne ndak muncul-muncul? i miss him so much.

    • alah indak saba mananti..

  2. wah ,minang banget y uda….


Comments RSS TrackBack Identifier URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s